Wednesday, December 28, 2016

 8:02 PM         No comments


                                                            Gambar hanya hiasan

Puan Sally ( bukan nama sebenar) pengguna setia Ostematrix selepas satu kejadian tak dapat dilupakan nya.

Ikuti kisahnya.



Saya seorang wanita biasa tapi punya senyuman yang agak menawan. Gigi saya tersusun rapi. 

Mak selalu bilang ;


 "Muka tak cantik tak apa, asalkan gigi cantik".
Saya tak pernah sakit gigi selepas umur saya 4 tahun. 

Bila ada rakan mengadu sakit gigi, saya seakan dah tak ingat macam mana rasa sakit gigi.

Masa saya kanak- kanak, mak selalu check gigi saya. Lap mana- mana gigi yang berkarat.

Sayang mak saya. Moga Allah jasa mak.

Zaman dewasa

Bila saya semakin dewasa, saya dapat rasa gigi ada yang berlubang. 

Saya dah kurang jaga kebersihan gigi.

Bila makan tak berkumur pun.


Mak ada juga bertanya, " Gigi ada berlubang tak?

Kalau ade kena cepat cepat simen."

Saya tipu mak.


"Tak ade. Semua ok."

Salah saya juga, saya ingatkan gigi yang berlubang ni tak berjangkit kuman dengan gigi di sebelahnya.

Rupa- rupanya berjangkit.

Mulut saya agak berbau. Malu juga pada kawan kawan

Tak pernah jumpa doktor gigi selepas di sekolah rendah.

Saya memang tak pernah jumpa doktr gigi.

Kali terakhir saya jumpa doktor gigi masa saya dalam darjah 5.

Itu pun masa doktor gigi buat lawatan kat sekolah.

Berkahwin dan mengandung

Bila berkahwin tak lama kemudian mengandung. Susu tak boleh minum kerana alahan masa mengandung.

Saya dah mula rasa sengal gigi. Gigi dah berlubang agak besar.

Tapi saya masih degil tak mahu jumpa doktor.

Saya selalu kena simpul biawak masa mengandung. 

Kemudian bila bersalin, masuk zaman fasa menyusu.

Bila menyusu, kalsium banyak digunakan juga.

Saya tetap tak minum susu.

Entahlah masa tu tak pikir sangat yang saya sangat kekurangan kalsium

Mengandung  lagi

Tak lama kemudian, belum anak sulung cukup setahun saya mengandung lagi.

Kali ni bukan sahaja sengal gigi, saya dah mula sakit gigi.

Ya Allah , azabnya.

Baru tahu betapa sakit nya rasa sakit gigi ni.

Masa tu baru terhegeh- hegeh jumpa doktor gigi.

Ya  Allah, masih ada tak harapan ku lagi?

Alhamdulillah, doktor beritahu masih boleh simen gigi.

Tapi, malang juga buat saya sebab peralatan tak cukup jadi doktor hanya membuat tampalan sementara.

Saya disuruh pulang dan datang semula pada tarikh yang ditetapkan.

Gigi berlubang tersebut patah


Ya, gigi saya patah. Sedikit demi sedikit.

Saya telah langgar pantang larang doktor yang tak  bagi menggunakan gigi tamplan sementara untuk mamah makanan.

Saya pun seakan berputus asa. Saya tak pergi temujanji doktor

Gigi saya dah patah, mana bleh simen lagi.

Gigi tersebut patah sikit demi sedikit dan akhirnya bila saya 29 tahun gigi tersebut patah sepenuhnya.

Tinggal tunggul sahaja.

Pada usia yang agak muda,  saya telah sebatang gigi di hadapan.

Malu menguasai diri

Rasa malu memang tak boleh dibendung lagi.

Senyum saya dah tak semanis dulu.

Nasib baik suami dapat menerima.

Saya malu pada ibu, ibu mertua, adik beradik dan ipar duai. 

Saya malu pada semua orang.

Ikhtiar

Ye , gigi yang Allah bagi ni memang tak sama dengan ciptaan manusia.

Saya berusaha untuk membuat gigi palsu.

Saya menampal semua gigi yang rosak.

Saya juga ambil pil kalsium Ostematrix untuh menampung kekurangan kalsium.

Alhamdulillah banyak perubahannya.

Saya tak sengal gigi lagi kalau mengandung.

Saya tak sakit gigi juga.

Bonus tambahan elak sembelit masa peknen, lenguh tulang dan simpul mengkarung.

Alhamdulillah. 

Kepada ibu di luar sana, jagalah anugerah dari Allah iaitu gigi.

Allah memberi pinjaman, kita haruslah menjaga sebaik baiknya.

Bersyukurlah apa yang ada.

Sekian



Begitulah kisah Puan Sally. Semoga memberi pengajaran momies kat luar sana.

Momies nak cuba Set Kehamilan Shaklee atau vitamin Ostematrix yang awesome?

Hubungi Zie 013 9897720

Sembang sembang dengan Zie di FB Zie Erniza

ID Shaklee 1141937

Sahabat Kesihatan Anda










0 comments:

Entry Terbaru Saya

Google+

Popular Posts

Kepakaran Saya

Saya ialah Pengedar Sah Shaklee di Kelantan.
(Shaklee 1D : 1141937)

Cash on Delivery (COD) sekitar Kok Lanas, Ketereh dan Kadok.

Penghantaran ke seluruh Malaysia, Singapura dan Brunei menggunakan Poslaju, GDex atau Citylink.

Dengan setiap pembelian vitamin di suzysyahimi@blogspot.com, anda layak mendapat:

- Jadual Makan Vitamin
- Konsultasi Percuma Berterusan
- Jemputan ke group Facebook exclusive
- Peluang menjana income dengan Shaklee

Hubungi Suzy Erniza Ismail di:
013-9897 720
hannanaufal@yahoo.com