Wednesday, November 16, 2016

 6:54 PM         No comments





Assalamualaikum

Zie doakan semoga pembaca blog sihat dan ceria selalu.

Hari ni Zie nak berkongsi petua untuk mengatasi masalah sembelit semasa hamil secara berkesan dan semulajadi.

Zie pasti bukan sedikit yang ibu hamil sembelit semasa hamil.

Ramaikan?
Terutama apabila hamil trisemester 3.

Kalau ikut fakta  40%  daripada wanita hamil mengalami sembelit semasa hamil.

Okla, jom kita tengok kenapa ibu hamil sering sembelit masa hamil.

Kenapa ibu hamil sembelit

1. Peningkatan hormon progesterone yang menyebabkan pengenduran otot sehingga usus ibu menjadi kurang efishen untk bekerja.

2. Tekanan rahim yang semakin membesar ke atas rektum.

3. Sesetengah pil zat besi boleh menyebabkan sembelit.

Kesan sembelit semasa hamil

1. Antara kesan sembelit ialah risiko untuk berlaku BUASIR.

Ye lah, bila sembelit ibu hamil akan meneran dan a khirnya mengalami buasir pula.

Bila ade buasir memang tak senang duduk kan.

Nak layan suami dan anak pun tak seronok.

Salah satu tanda buasir ialah najis berdarah.

 
2. Boleh menyebabkan KANSER

Bila sebut kanser kita akan gerun kan?

Tapi itulah kenyataannya sembelit boleh mengundang penyakit yang lebih berbahaya  iaitu kanser.

Antara kanser yang seing dikaitkan dengan sembelit ialah kanser usus dan kanser payudara.

Macam mana tu ye sembelit boleh menyebabkan kanser?

Begini, apabila kita sembelit toksin mengitari seluruh badan.

Ini menyebabkan DNA tidak dapat berfungsi dengan baik dan menganggu pembentukan enzim termasuk enzim detoksifikasi.

Apabila enzim detoksifikasi tdak banyak dihasilkan, proses detoksifikasi tidak berjalan dengan baik.
Sel - sel badan pula akan bersifat asid dan akhirnya sel - sel badan akan kekurangan oksigen.

Keadaan ini akan menggalakkan pertumbuhan sel kanser.


3. Sembelit boleh menyebabkan pelbagai penyakit lain - Jerawat, Kulit Kusam, Mengantuk dan lain lain

Apabila kita sembelit, toksin dalam badan tidak dapat dikeluarkan. Bila toksin banyak masalah jerawat, kulit kusam, mengantuk pun muncul.

Setengah pendapat mengatakan apabila sembelit, usus menjadi kotor dan perlu dicuci. 

Usus yang kotor tidak dapat menyerat zat makanan dengan baik.

Ini menyebabkan sel sel badan kekurangan nutrisi dan menyebabkan masalah penyakit lain seperti mengantuk dan jerawat. 

 5 Cara elak sembelit masa hamil

Jangan sedih ye ibu hamil yang mengalami sembelit. Setiap penyakit ada ubatnya.
Cuba lakukan petua di bawah ni.

1. Minum air 2 hingga 3 liter sehari. 
Senang kira minum 10 gelas air sehari.
Ada juga berpendapat minum segelas air sejurus bangun tidur dapat mengelakkan sembelit

2. Makan makanan yang berserat tinggi seperti buah buahan, sayur sayuran, beras perang, kekacang dan bijirin. 
Buah buahan boleh juga dibuat jus dan diminum untuk mengelakkan sembelit.

3. Melakukan senaman ringan semasa hamil.
Antara senaman yang boleh dilakukan ialah berjalan, kemas rumah.

4. Jika sembelit berpunca daripada ubat ubatan yang diambil semasa hamil, berbincanglah dengan doktor dan jururawat.

5.  Kawal dan elak  stress. Perasan tak kalau ibu hamil stress boleh menganggu jadual pembuangan air besar?
Biasa kalau ibu hamil membuang hari hari, tetapi kalau stress ibu hamil  tidak membuang hari itu.

Dah buat ni tapi tak berjaya juga merawat sembelit?
Ibu hamil boleh mencuba set kehamilan shaklee yang mengandungi pil semulajadi Ostematrix

Bagaimana Ostematrix bantu elak sembelit

Ostematrix adalah pil kalsium yang dihasilkan daripada mineral semulajadi dan garam mineral dari laut mati.

Dalam ostematrix ada magnesium juga.

Magnesium berfungsi dengan 2 cara iaitu

1.  Membantu memudahkan pergerakan otot usus untuk mengeluarkan najis secara lembut. 

2. Membantu menyerap air lebih baik.Penambahan air di dalam kolon menyebabkan najis lebih lembut dan senang dikeluarkan.

Kesan sampingan Ostematrix


 Ibu hamil yang ambil ostematrix bukan sahaja dapat elak sembelit, malah dapat kesan sampingan lain pula.

Kesan lain ialah

1. Elak lenguh badan dan sakit pinggang semasa hamil

2. Elak kekejangan otot (cramp kaki) dan kebas kebas.

2. Mengurangkan stress,sakit kepala dan mengimbangi tekanan darah.

3. Menguatkan gigi dan elak sengal gigi semasa hamil.

4. Menampung kekurangan kalsium semasa hamil

Apa kata mereka yang ambil Ostematrix ?

1. Testimoni diri sendiri

Zie mengalami sembelit sebelum hamil lagi.  

2, 3 hari barulah Zie boleh membuang.

Duduk di dalam tandas macam orang bertapa.

Selain tu muka Zie menjadi berjerawat dan kusam.

Apabila disahkan hamil, Zie rasa runsing sebab risiko untuk mendapat sembelit lebih tinggikan.

Zie ambil set kehamilan shaklee yang di dalamnya vitamin Ostematrik.

Alhamdulillah, setelah beberapa hari Zie ambil Ostematrik, masalah sembelit pun selesai. 

Hari hari dapat membuang dengan lancar. Jerawat dan kulit kusam pun dah berkurang.

Terima kasih Ostematrix!


2.



3.



4

 

Ok, Zie doakan ibu hamil yang mengalami sembelit berjaya mengatasi masalah ini. 

Boleh cuba petua yang dicadangkan di atas. 

Untuk dapatkan Set Kehamilan Shaklee atau mencuba sekurang kurangnya Ostematrix boleh hubungi Zie 013 9897720.

Bertindak sekarang untuk mengatasi sembelit supaya tidak mengundang masalah penyakit berbahaya yang lain.

Sekian, terima kasih.










0 comments:

Entry Terbaru Saya

Google+

Popular Posts

Kepakaran Saya

Saya ialah Pengedar Sah Shaklee di Kelantan.
(Shaklee 1D : 1141937)

Cash on Delivery (COD) sekitar Kok Lanas, Ketereh dan Kadok.

Penghantaran ke seluruh Malaysia, Singapura dan Brunei menggunakan Poslaju, GDex atau Citylink.

Dengan setiap pembelian vitamin di suzysyahimi@blogspot.com, anda layak mendapat:

- Jadual Makan Vitamin
- Konsultasi Percuma Berterusan
- Jemputan ke group Facebook exclusive
- Peluang menjana income dengan Shaklee

Hubungi Suzy Erniza Ismail di:
013-9897 720
hannanaufal@yahoo.com